کابینت پلی اورتان چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    کابینت پلی اورتان چیست؟

    از سال‌های دور که کابینت به‌عنوان یکی از اجزای اصلی خانه شناخته شد، طراحی‌ها و سبک‌های مختلفی از کابینت به بازار آمد. این مساله کمک کرد تا افراد با همه‌ی سلائق بتوانند در منزل خود یک کابینت کاربردی داشته باشند که با دکوراسیون منزل آن‌ها کاملا هم‌خوانی دارد.

    این روزها با پیشرفت فناوری صنعت کابینت‌سازی، متریال متنوعی در ساخت کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شود که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها پلی اورتان است.

    در ادامه قبل از این که راجع به کابینت پلی اورتان صحبت کنیم، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که پلی اورتان چه نوع ماده‌ای است و به چه رنگ‌هایی در بازار پیدا می‌شود.

    پلی اورتان چه نوع ماده‌ای است؟

    پلی اورتان در واقع ماده‌ای است که از ترکیب رزین پلیول به‌عنوان ماده اصلی یا پایه و عامل پخت پلی ایزوسیانات به‌عنوان سخت‌کننده درست می‌شود.

    این ماده از وزن ملکولی بسیار زیادی برخوردار است و زمانی که از آن روی سطحی استفاده شود، آن سطح را در برابر هر چیزی مقاوم می‌سازد. نور مستقیم خورشید، باد و باران و موارد مشابه نمی‌توانند روی سطوحی که آغشته به پلی اورتان هستند، تاثیر بگذارند.

    پوشش‌های پلی اورتان در موارد بسیاری کاربرد دارند و استفاده از آن‌ها محدود به سطوح خاصی نمی‌شود؛ به همین علت، می‌توان گفت میزان پوشانندگی پلی اورتان روی سطوح سنگی، چوبی، فلزی، بتنی و... هیچ تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت چیزی به‌عنوان کابینت پلی اورتان وجود ندارد و این ماده یک لاک پوششی یا رنگ است که می‌تواند سطح کابینت را بپوشاند.

    انواع رنگ کابینت پلی اورتان

    انواع رنگ پلی اورتان

    پلی اورتان در سه حالت براق، نیمه براق و مات قابل استفاده است که همگی قدرت پوشانندگی بالا و زیبایی منحصر‌به‌فردی دارند؛ اما، مساله‌ای که ممکن است ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده باشد، انواع رنگ پلی اورتان است.

    کالیته رنگ پلی اورتان در کارخانه‌های تولیدی تقریبا تکمیل است و اصولا آن‌ها رنگ‌های اصلی را تولید می‌کنند و افراد می‌توانند با ترکیب این رنگ‌ها، به رنگ دلخواه دسترسی پیدا کنند.

    نکته‌ی جالب توجه این است که تولید رنگ‌های ترکیبی به درخواست مشتری توسط بعضی از کارخانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

    حال بد نیست با انواع رنگ کابینت پلی اورتان رایج در انواع کارخانه‌های تولیدی آشنا شوید:

    • مشکی
    • قرمز
    • آبی
    • نارنجی
    • سبز
    • زرد
    • قهوه‌ای مایل به زرد
    • شفاف یا بی‌رنگ

    کابینت پلی اورتان

    استفاده از پلی اورتان در ساخت کابینت

    همان طور که گفته شد، کابینت‌ پلی اورتان وجود خارجی ندارد و فقط کابینت از جنس چوب، فلز و... با رنگ پلی اورتان پوشیده خواهد شد.

    در ساخت کابینت، پلی اورتان را باید با توجه به یک سری نکات مهم استفاده کرد. در زیر، مراحل استفاده از پل اورتان در ساخت یک کابینت چوبی را بیان می‌کنیم:

    1. ابتدا رنگ را از روی سطح کابینت پاک کنید
    2. کابینت را سمباده بزنید و آب‌بندی کنید
    3. اگر از پرکننده چوب استفاده کرده‌اید، اجازه دهید خشک شود
    4. با قلموی مخصوص یا پارچه‌ای که پرز نمی‌دهد، سطح را با رنگ پلی اورتان پایه آب یا روغن بپوشانید
    5. اجازه دهید رنگ پلی اورتان روی سطح کابینت چوبی خشک شود.
    6. اگر قصد براق کردن سطح کابینت را دارید، حالا از لاک پلی اورتان شفاف استفاده کنید.

    بد نیست بدانید که بعد از خشک شدن، ممکن است رنگ کابینت‌ها تغییر کوچکی داشته باشد؛ بنابراین، خود را برای این موضوع آماده کنید.

    شاید کابینت‌هایی به‌رنگ مات دوست داشته باشید، اما باید بدانید پلی اورتان براق طول عمر مفید بیشتری دارد و پوشش مقاوم‌تری روی سطح کابینت ایجاد می‌کند؛ پس، توصیه می‌شود حتما از پلی اورتان شفاف استفاده کنید.

    مزایا و معایب کابینت پلی اورتان

    مزایا و معایب کابینت پلی اورتان

    هر نوع کابینتی، مزایا و معایب خاص خود را دارد که زمان انتخاب باید به آن‌ها توجه شود. کابینت‌های پلی اورتان هم از این قاعده مستثنا نیستند و نمی‌توان منکر مزایا و معایب کلی آن‌ها شد.

    اگر قصد دارید کابینت‌هایی از این نوع تهیه کنید، بد نیست اطلاعاتی در خصوص مزایا و معایب کابینت پلی اورتان به دست آورید.

    مزایای پلی اورتان برای ساخت کابینت

    • کابینت‌های پلی اورتان در رنگ‌های متنوعی موجود هستند و تنوع رنگ آن‌ها به خاطر پاسخگویی به سلیقه‌ی افراد مختلف یکی از مزایای کابینت پلی اورتان محسوب می‌شود.
    • مزیت دیگر کابینت‌های پلی اورتان، کیفیت و ماندگاری بسیار خوب آن‌ها است. بد نیست بدانید این کابینت‌ها مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند و استقبال از آن‌ها را به همین دلیل افزایش داده است.
    • نگهداری آسان و تمیز کردن بدون دردسر کابینت‌های پلی اورتان هم در زمره مزایای اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. برای تمیز کردن این کابینت‌ها می‌توانید از دستمال نم‌دار با یک شوینده معمولی استفاده کنید.
    • زیبا‌تر بودن کابینت‌های پلی اورتان در مقایسه با کابینت‌های معمولی هم به‌عنوان یکی دیگر از مزایای آن‌ها شناخته می‌شود.

    معایب پلی اورتان برای ساخت کابینت

    • پلی اورتان در هنگام خشک شدن، گرد و غبار، پرز و ذرات ریز را سریعا به خود جذب می‌کند. شاید این مساله در میان رنگ‌های مختلف مصرفی به‌عنوان وجه مشترک شناخته شود، اما در کل یکی از معایب پلی اورتان محسوب خواهد شد.
    • قیمت بالای پلی اورتان خارجی و باکیفیت را می‌توان یکی از معایب معرفی کرد. البته بد نیست بدانید این روزها کارخانه‌هایی در ایران به تولید پلی اورتان‌هایی مشغول شده‌اند که از نظر کیفیتی با نوع خارجی رقابت می‌کنند.
    • نگهداری و تمیز کردن کابینت پلی اورتان شاید آسان باشد، اما نیازمند رعایت یک سری نکات است. رعایت نکردن این نکات در نگهداری کابینت‌های پلی اورتان و استفاده از آن‌ها در شرایط محیطی که مطلوب نیست، باعث کدر شدن رنگ کابینت و تغییر رنگ جزئی آن خواهد شد. پس این موضوع را هم می‌توان جزئی از معایب استفاده از پلی اورتان در ساخت کابینت دانست.

    کابینت پلی اورتان چیست؟

    تنوع رنگ کابینت‌‌های پلی اورتان

    هر خانه‌ای دکوراسیون خاص خود را دارد و یک سری رنگ‌ها در آن قابل توجه هستند. همان‌طور که می‌دانید، هم‌خوانی داشتن رنگ کابینت‌ها با کل دکوراسیون منزل یک مساله مهم و غیر قابل چشم‌پوشی است.

    به همین علت است که کارخانه‌های تولیدی سعی داشته‌اند تا کالیته رنگ تکمیلی از کابینت‌های پلی اورتان را ارائه دهند تا بتوانند پاسخگوی نیاز افراد با سلائق مختلف باشند و خوشبختانه موفق شدند انواع رنگ کابینت پلی اورتان را به بازار عرضه کنند.

    رنگ‌های خنثی، رنگ‌های شاد پاستیلی، رنگ‌های رایجی مانند قهوه‌ای و...، بیشترین استفاده را در بازار این نوع کابینت‌ها داشته‌اند. البته ناگفته نماند که سبک کابینت باید با رنگ آن هم‌خوانی داشته باشد و این مساله نباید هیچگاه نادیده گرفته شود.

    سخن پایانی

    این روزها که تنوع جنس، سبک، رنگ و طرح کابینت‌ها بسیار زیاد شده است، شاید افراد در انتخاب دچار سردرگمی شوند.

    اگر دنبال خرید کابینتی با طول عمر مفید زیاد هستید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، بهترین گزینه انتخاب کابینت پلی اورتان در رنگ‌های مختلف و سبک‌های گوناگون است.

    ناگفته نماند دلیل استقبال زیاد مردم از این نوع کابینت، مزایای بیشتر نسبت به معایب آن است.

    برای طراحی کابینت با هر رنگ و جنسی که مد نظر دارید می توانید از نیروهای متخصص بلا دکو کمک بگیرید. با ما در تماس باشید:88175194-021

    منبع:

    kitchencabinetdepot.com/blog/applying-a-polyurethane-finish-to-cabinets.html
    
    03 آذر 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط
    ایمکس دکو

    گروه ایمکس با هدف ارائه‌ی محصولات چوبی با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت به مشتریان عزیز پا به عرصه‌ی وجود گذاشت. هم اکنون توانسته با پیشرفت روزافرون خود تیمی حرفه ای تشکیل دهد. این تیم را طراحان، سازندگان و نصابان خبره همراهی می‌کنند. در حال حاضر تمرکز اصلی تیم ایمکس بر طراحی، ساخت و نصب کابینت، کمد و انواع دکوراسیون‌های منزل ساخته شده از چوب و مصنوعات چوبی است.

    مشاهده پروژه انجام شده

    نیاز به مشاوره دارید؟